לורנזו וילורסי    הקולקציה    חדשות בשמים    נקודות מכירה    מאמרים    אקדמיית הבשמים    מן העיתונות    תקנון ושירות    English    צור קשר    סל הקניות שלי    
פרופיל   פרופיל   פרופיל   פרופיל   פרופיל
 

לורנזו וילורסי אומן בשמים איטלקי


 
 
יש בחיים דרכים ושבילים שלא היינו מדמיינים כי נלך בהם. לדוגמא, מה שנראה תחילה כתחביב, הופך אט אט לתשוקה עמוקה, וחלק גדול מתשומת ליבנו מוקדשת לעניין.
 
זה קרה בתחילת שנות ה- 80, לאדם שאני עומדת להציג בפניכם, אחד מהבשמים האיטלקים העיקריים אם לא הראשון בהם: ד”ר לורנזו וילורסי. לורנזו נולד וגר עד  לתחילת לימודיו באוניברסיטה בפירנצה, עיר הידועה לכל בעבודות האומנות שלה. אולם רק מעט יודעים על פעילויות בשמים וקוסמטיקה בתקופת הרנסאנס. לורנזו התחיל את עבודתו עם תמציות שונות ומשונות וייצור בשמים בדומה לסוחרי הרנסאנס.
 
במהלך חייו הייתה לו משיכה די חזקה למזרח, לאחר שאימו קלאריסה פתחה בקהיר בוטיק לעבודות יד מתוחכמות מפירנצה בשנים הקשות שלאחר המלחמה. הסיפורים והזיכרונות של הוריו ריגשו כל כך את לורנזו שהוא החליט לבלות זמן ממושך בטיולים במזרח התיכון, ולהשלים את לימודיו בפילוסופיה קלאסית. החיפוש אחר תבלינים ארומאטיים ושמנים ריחניים בארצות אלו נתן לו את האפשרות לשנות את ייעודו לכיוון אחר, בשמים, מאשר הקריירה האקדמאית הפשוטה שייעדו לו. החוויות השונות והעמוקות שחווה בתקופה זו – בין הריחות, הטעמים, המסורות והפגישות, עוררו בו רגשות כה עזים, שהובילו אותו להחזיר את המסורת העתיקה באמצעות בית ספר של ייצור בשמים בפירנצה.
 
כאשר שב לאיטליה, הפך לורנזו את מה שהיה נראה כתחביב – לקריירה. לורנזו השתמש בצמחים ובתמציות שהביא עימו מהמדינות בהם ביקר. הוא החל לייצר פו פורים מקוריים וכן בשמים אישיים לחברים ולקרובי משפחה. באותה עת, הוא החל ללמוד בשמות- אמנות ייצור בשמים, שמנים תמציתיים ושיטות זיקוק. לורנזו החל לבצע מבחנים וניסיונות על תמציות – לייצר צבעים, חליטות ותכשירים ארומאטיים נוספים שהולידו בשמים מקוריים ומופלאים שזכו לשם עולמי ולמוניטין עצום.
 
 
יצירת בשמים – לורנזו כאיש עסקים
 
הפעילות העסקית של לורנזו וילורסי החלה בשנת 1990 עם בושם שהכין במיוחד עבור אישה שעבדה עם “פנדי”. מנהלי פנדי, שהיו מעוניינים ביצירת קולקציית בית (פו פורים, נרות, תמציות וכו’), היו הראשונים שהזמינו בשמים מחברת “לורנזו וילורסי” החדשה. בית בשמים של לורנזו נוסד באותה שנה בארמון המשפחתי העתיק במרכז פירנצה, היכן שמסורת טוסקנית והשפעה מזרחית מצאו איחוד חדש לכיוון של הגשמה מודרנית שאופיינה על ידי איכות.
 
אחד הדברים היחודיים בפעילותו של לורנזו הוא יצירת בשמים אישים, שבמשך הזמן יצר עבור אנשים מפורסמים מאוד. בין השנים 1997- 2001 הוא עבד כיועץ ל”פיטי אימגיני” ולמספר פרויקטים והוצאות לאור של עולם בשמים אומנותי. עבודה זו של אומן בשמים  פלורנטיני, הפכה להיות יותר ויותר לקו ייצור. הפילוסופיה הבסיסית שהובילה ליצירת קולקציות בשמים, שנחלקו לשניים: בשמים וקו מוצרים לבית, היא הערך הפנימי של כל החומרים המשמשים ביצירת המוצר הסופי: קריסטל, כסף בעבודת יד, אבן בהט מוולטרה, שיש לפסלים מקררה, עץ מעץ הזית, עור מפירנצה ואבן טרברטין. המרכיבים הטיפוסיים של מפעלי דוכסות מדיצ’י, חזרו לחיים חדשים בעולם של בשמים.מבוסס על כתבתה של אלסנדרה צ’קוטוסטו


בושם “גבר” ובושם “אישה”
 
שני הבשמים הראשונים של קולקציית או דה טואלט, בשמים ומוצרי אמבטיה הנושאים את שמו של לורנזו וילורסי נקראים: בושם “אישה” ובושם “גבר” והם עדיין נחשבים לקלאסיים ואהובים מאוד. לורנזו ריכז את פעילותו בפיתוח קו מוצרים ושם פחות דגש על בשמים אישיים. לורנזו יצר בשמים על בסיס יסוד אחד בלבד המייצג את הפרשנות האישית שלו לכמה נושאים קלאסיים. בושם “מוסק”, בושם “סנדלו”, בושם “פצ’ולי”, בושם “אינסנסי”, בושם “ספזי”, בושם “וטיבר”, בושם “לבנדר פראי”, נוצרו כך. כל הבשמים האלה מאופיינים בנוסחאות מורכבות מאוד המכסות את כל פירמידת חוש הריח עם שימוש נדיב בחומרים טבעיים.
 
 
בשמים מקולקציית פנטזיה
 
בשנים האחרונות נולדו בשמים של פנטזיה, שהושרו על ידי “חזונות של חוש ריח” אמיתיים המעוררים עולמות, אווירות וחופים אקזוטיים וחלומיים, כמו בושם “פייפר ניגרם” (שביל התבלינים), בושם טן דה נאג’ (הנשיות המתוחכמת והעדינה של תקופת הבל אפוק), בושם “דילמון” (גן עדן מסופוטמי מיתולוגי), בושם “יירבמייט” (שדה ענק של עשבי תיבול ופרחים פראיים).
 
חשוב לציין כי הבשמים של לורנזו וילורסי אינם דומים לבושם “מצוי”. הייצור נעשה בעבודת יד, בשיטות מסורתיות הדורשות סבלנות, זהירות, זמן ותשומת לב מתמשכת. עץ ארומאטי מרוכז, פלפל חריף, אגוז מוסקט, קטורת וריחות ייחודיים, מעורבבים יחד באלכימיה של חוש ריח יוצא מן הכלל ומרתקים צרכנים מעודנים ברמה הלאומית והבין לאומית.
 
את מוצריו של לורנזו ניתן למצוא בחלק מחנויות הבשמים, שהינן נקודות מכירה מיוחדות שלא, ניתן למצוא בהם סתם בושם מצוי. בקבוקי בושם, מוצרי קוסמטיקה ובשמים לבית בנקודות אלה, עשויים מאיכות מעודנת. האווירה של נקודת המכירה רגועה ושקטה ואנשי המכירות הינם מקצוענים בתחום.
 
 
מרכז בשמים
 
הנה לך פיסת מידע חדשה לעיתון שלך: אנו נפתח מרכז בשמים ברחוב “ויאה דה ברדי 12″ כאן בפירנצה, מרכז בגודל של 1000 מטר מרובע – בו יהיו קורסים, אירועים וסמינרים מסביב לעולם הבשמים עם נושאים ורמות שונים. הנושאים שנדון בהם ינועו מפסיכולוגיה לבקשות של מסחר, ממידע בארומות ועד ליחס בין טעם וריח ועוד. אשמח לקבל את פנייך בברכה כאשר המרכז יפתח.


לורנזו וילורסי – הסו
 
לורנזו וילורסי, אומן בשמים, חיבר שני ספרים: “הבושם” (1995) ו”אומנות האמבט” (1996) – בהם ניתן למצוא מידע יקר ערך אודות ניסיונו ועבודתו באומנות בשמים ועולם הקוסמטיקה. השיחה שלי עם לורנזו במשך הראיון התקיים בבית המבושם והמפורסם של לורנזו ברחוב “ויאה דה ברדי 14″, והתחיל מספר שנכתב ב- 1995. בבית זה נוצרו בשמים מהמובילים בעולם.

 
ראיון עם לורנזו
 
ש: עשר שנים חלפו מפרסום הספר הראשון שלך בנושא בשמים. היום לאחר כל השנים שמלאו בחוויות חדשות ולימודים, האם הייתה כותב ספר שונה על בושם?
לורנזו: ספר זה צריך להיכתב מחדש, לא מפני שיש בו רעיונות לא נכונים, אלא מכיוון שהטקסט נכתב בצורה של ראיון, ולכן חסר בו ניתוח יסודי של נושאים שונים, המוזכרים שם רק בכדי לענות על סקרנות לעולם בשמים. כיום אני מאמין שזה נחוץ לספק יותר מידע, ספר עם מילון שלם על בשמים חסר, וזה יכול לעזור לדוגמא, להבין את הטכניקות של מיצוי בשמים, השוני בין בשמים מסוג או דה טואלט לבין בשמים או דה פרפיום, או בין מוסק לבין טחב ועוד. ספר על ציטוטים, על בשמים בספרות ואומנות יהיה מעניין אף הוא. לא קל למצוא מידע טוב. רצוי שלאנשי המכירות בחנויות בשמים או בחנויות צמחי מרפא יהיה את המידע. משהו שדורש לימוד נוסף הם הגילויים האחרונים במדע, שיטות ניתוח, טכניקות של מיצוי. צריך לחבר אנציקלופדיה. עולם בשמים הוא כמו קרחון – כל אחד רואה את הפסגה אולם רק מעט מסתכלים מה יש מתחת. בוא נחשוב על השימוש בתמציות בתעשיית האוכל או בחקלאות; זהו עולם הרבה יותר רחב ממה שאנשים בדרך כלל רואים.
 
ש: האם צורת העבודה היום – יומית שלך השתנתה בשנים האחרונות? האם ללקוחות שלך יש צרכים שונים ביחס לאותם בשמים אישיים ולמוצרים מהקולקציה שלך?
לורנזו: הצרכים משתנים לאורך זמן כיוון שמשאלות, חלומות וחוויות – משתנות. בתקופה זו לדוגמא, הייתי רוצה לעבוד על הפכים: האיחוד הסימולטאני של בושם קטיפתי מרתק וחמים עם בושם חד קרחוני וקריר. אני גם עובד על בשמים שמנסים לעורר אווירות מורכבות, מחוץ לסטנדרטים של זכר ונקבה. הייתי רוצה לייצר מוצרים שמספרים על חוויות מסוימות, לא רק מסעות, אלא בשמים שהם שיאים של רגשות אמיתיים.
 
 
שיווק בשמים
 
ש: האם אתה חושב שתשומת הלב לחוש הריח, בשמות ומוצרי החנויות לצמחי מרפא (לגוף ולבית) באמת בעלייה או האם אתה מאמין שמילים כמו שיווק לחוש הריח, גילוי מחדש של טיפול ארומאטי וכו’ הם רק שיטות שיווק כדי למכור יותר בשמים ומוצרים אחרים?
לורנזו: שיטות שיווק באות מדרישות השוק. הדרישה לטבע מתרחבת כאשר אנחנו קבורים תחת מציאות שקשורה פחות לטבע. חנויות לצמחי מרפא לדוגמא, התפתחו מהצורך של טיפול עצמי ללא שימוש בתרופות ובמוצרים של בתי מרקחת. הרצון הוא דבר אחד, והיצע השוק הוא דבר אחר. זה עצוב לראות איך השוק יכול להיות מטעה. במובן זה חנויות צמחי מרפא הן גרועות מחנויות בשמים בתחום שלנו: כל עוד מישהו מחפש עשבי תיבול כמו: חלמית וקמומיל זה בסדר, אבל לרוב הם מטעים. מוצרים אלו מרמים יותר מאלו של חנויות בשמים, מכל הבחינות, גם מבחינה טכנית וגם מבחינת המרכיבים. מה שאנחנו רוצים זה דבר אחד ומה שאנחנו מקבלים זה דבר אחר. מעבר לזה, החוקים מבלבלים ומנוגדים בתחום זה. מידע באופן כללי אינו מספיק וגם קיימת חוסר אתיקה בתחום זה.
 
ש: מה אתה חושב על בתי הספר או הקורסים הרבים שצצים כל שנה באיטליה ובחוץ לארץ המלמדים איך לייצר בשמים?
לורנזו: ישנם בתי ספר שבהם אפשר ללמוד לייצר בושם במספר מועט של שיעורים כאילו שזה סוג של תעלול… אפילו ציור לא ניתן ללמוד כך. הרצון להיות בשם (למרות שמילה זו איבדה את הקשר ליוצר בשמים) אינו מספיק; הרצון צריך להיות כל כך חזק. יש להתאזר בסבלנות. נדרש זמן לתרגל, ללמוד ולעבור מבחנים. התרגול ביצירת בשמים הינו חיוני ביותר.
 
 
 
ש: האם נדרשות תכונות מולדות לייצור בשמים?
לורנזו: לא. אני מאמין שלא צריך חוש ריח יוצא דופן, וגם אין צורך להיות כימאי ביצירת בשמים. חשוב לדעת איך להבדיל בין פנולים לאלדהידים אבל זה לא באמת עוזר לייצר בושם טוב. יותר חשוב לדעת לנסות, כמו שהאקדמיה דה לה קרוסקה אומרת “נסה ונסה שוב”. גרליין הזקן, הסבא של גרליין הנוכחי, אמר שליצור בושם טוב לוקח המון זמן, ולא ניתן ליצור בשמים חדשים כל שישה חודשים.
 
 
ש: מהם הנושאים העיקריים שאתה מדבר עליהם עם אנשים שמזמינים ממך בושם אישי?
לורנזו: הלקוח הופך להיות הבשם במקומי. אני מתפקד כמתווך. הלקוח מניח שאני מכיר את החומרים הארומאטיים הרבים והמורכבים, ושאני יכול לערבב אותם במהירות עם כישרון מסוים ולייצר בשמים. היכולת שלי היא לפרש, את מה שהלקוח רוצה או מפנטז עליו. אני נמצא בן הלקוח לבין אותם בשמים. אלו שרוצים שיהיה להם בושם אישי משתמשים בי ליצור אותו. זה לא כמו להיות צייר ולצייר תמונה כפי שאני רואה אותה; התפקיד שלי הוא להחזיר ללקוח את מה שהוא רוצה להריח על עצמו, להבין איך הוא רוצה להתלבש, מה היא המשאלה הנסתרת שלו. לכן אני שואל שאלות על מנת להבין לדוגמא למה הוא מתכוון כשהוא אומר “מתוק”, כיוון שהתפוז יכול להיות מתוק אבל אחרים יכולים להגדיר אותו כחמוץ. אין הרבה מילים להגדיר ריחות, ארבע עד חמש מילים נרדפות. בחלק מהמקרים ישנם אנשים שמחפשים את הבושם שלהם, ובמקרים אחרים הם מחפשים את אחד מאותם בשמים שלהם ומשנים את דעתם ורוצים בושם אחר, כיוון שמשהו השתנה בהם.
 
 

Yaffa Ross – Sea and Sun    |    רח’ הרצל רוזנבלום 8 מתחם סי אנד סאן, תל אביב    |    טל' 0722-575-361    |     info@lorenzovilloresi.co.il
 
קניית בשמים באינטרנט | לורנזו | בושם | ריח תינוק | מוצרי טיפוח | מתנה לאישה | מתנות לאישה | מתנות לגבר | סוגי בשמים | קניית בשמים | בושם לגבר מומלץ | בשמים מומלצים | בשמים נדירים | מחירים של בשמים | בשמי גברים | בשמים חדשים לגבר | מתנות ליום האהבה | השוואת מחירי בשמים | השוואת מחירים בשמים | בשמים מומלצים לגבר | בשמים לאישה מומלצים | 
 
 
אתר זה נבנה ומקודם בגוגל על ידי חברת מדיה גרופ