התכלית העיקרית של בשמים – להפיץ ריחות נעימים מגופו של האדם שמתיז אותם על עצמו – לא דורשת הבהרה. מה שחשוב להדגיש הוא שבמרוצת ההיסטוריה הארוכה של הבשמים, נקשרו אינספור מיתוסים אליהם, חלקם נכונים וחלקם לא. לפניכם סקירה של כמה מהמיתוסים המרכזיים ביותר של עולם הבישום.
מיתוס ראשון: בשמים מוצלחים חייבים להיות יקרים
לא בהכרח נכון. הגם שבשמים של מותגים מובילים (למשל, כאלה שאחראית להם אישיות מוכרת) עשויים להיות מאופיינים בתג מחיר גבוה, אפשר למצוא אינספור בשמים המפיקים ריחות איכותיים במיוחד, ולאורך זמן, במחיר נוח הרבה יותר.
מיתוס שני: בשמים איכותיים חייבים להיות בבקבוקים מפוארים
לא נכון. בבשמים, אפשר לטעון, אין להסתכל בבקבוק, אלא בריחות שהנוזל שנמצא בתוכו מפיץ. אדרבא, ייתכן כי הבקבוק המפואר הוא ניסיון לפצות על ריחות שאינם נעימים בהכרח. עיצוב הבקבוק יכול לתרום לחווית הרכישה או לתחושת היוקרתיות, אך ממש לא על חשבון הריח שלו.
מיתוס שלישי: אנשים מבחינים בקלות בבשמים איכותיים
נכון בהחלט. המציאות מראה שלא ניתן להישאר אדישים לריח של הבשמים האיכותיים באמת, והם מתפקדים על תקן כרטיס ביקור של ממש עבור אלה שמשתמשים בהם. הבושם יכול ליצור רושם ראשוני ולסייע רבות במיתוג חיובי של האדם.
נקודה חשובה נוספת היא שניתן לבחור בריחות המיועדים מראש לקבוצה מסוימת, בהתאם לתדמית שהם מעוניינים ליצור: לא רק האבחנה בין גברים לנשים, כמובן, אלא גם בשמים המיועדים, באופן מוצהר או לא, לאנשי עסקים, לטיפוסים ספורטיביים וכיוצא בזה.
מיתוס רביעי: בבשמים, האיכות קובעת ולא הכמות
כיום, כאמור, אנשים מחזיקים יותר מבושם אחד בארון שלהם. ועדיין, מבחינת העמדת איכות הבשמים על כף המאזניים ביחס לכמות שלהם, אפשר לטעון בפה מלא שהאיכות חשובה יותר. עם כל הכבוד לרצון להסתובב עם ריחות שונים, בהתאם לנסיבות או לאווירה שרוצים ליצור, הדעה הרווחת היא שבושם איכותי אחד עדיף על מספר בשמים בינוניים ומטה, ולא קשה להבין מדוע.